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"Electronic Enginerring Odyssey"

고블린 메버릭 800 기자재 사양 Part.3 (Goblin Maverick 800 Equipment Specifications Part.3) 본문

RC 헬기 (RC Helicopter)/Goblin Maverick 800

고블린 메버릭 800 기자재 사양 Part.3 (Goblin Maverick 800 Equipment Specifications Part.3)

Jerry_Lee_99 2024. 1. 4. 05:43
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기자재 소개

지난 포스팅에서  Screw 길이 문제에 대해 다루었고 이번 글에서 수리하는 글을 작성하려고 했으나 해외배송인 관계로 아직 부품이 도착하지 않았다.

따라서 이번 포스팅에서는 본인이 선택한 메인 로터, 테일서보, 변속기(ESC), 자이로 등에 대해 소개하려고 한다.

 

In the last post, I dealt with the Screw length issue and tried to write a repair article in this article, but the parts have not arrived yet due to international shipping.
Therefore, in this post, I would like to introduce the main rotor, tail servo, transmission (ESC), gyro, etc. of my choice.

전체적인 외형

 

고블린 메버릭의 경우 800급 기체로 

여기서 800의 의미는 메인 블레이드의 길이가 800mm (80CM) 임을 의미한다.

 

Goblin Meberick is a class 800 gas 
Here, 800 means that the length of the main blade is 800 mm (80 cm).

캐노피 / 안테나 가드

 

지난 글에서도 다루었듯 헬기 자체의 완성도는 굉장히 우수하다. 캐노피의 견고함, 안테나 고정장치 등 디자인적인 부분에서도 흠잡을 부분이 없다. 캐노피를 제거한 상태를 보면 기타 ESC나 배터리 등 부품 배치가 적절히 이루어져 있고 배터리가 들어갈 공간도 많이 여유로워 보인다.

아직 최종적으로 사용할 배터리는 선정하지 않았으나 6셀 (22.2V) 배터리를 직렬로 연결하여 12셀 44,4V 배터리를 사용해야 할 것이며, 이런 대형 800급 헬기 배터리에서는 전압만 중요한 것이 아니라 순간 최대 방전율, 전류 Rating까지 모두 고려해야 한다.

당연한 이야기지만 성능이 좋을수록 무게와 크기가 증가할 것이며 무게에 따라 비행시간이 결정되므로 최적의 배터리를 선정하는 것이 중요하다. 

배터리에 대해서는 다뤄야 할 부분이 많으므로 배터리 카테고리에서 추후에 다시 한번 다루도록 하겠다.

 

As mentioned in the last article, the helicopter itself is very complete. There are no flaws in the design, such as the robustness of the canopy and the antenna fixing device. If you look at the state where the canopy has been removed, the parts such as other ESCs and batteries are properly arranged, and there seems to be a lot of room for the battery.
The final battery has not yet been selected, but a 12-cell 44,4V battery should be used by connecting 6-cell (22.2V) batteries in series. In this large 800-class helicopter battery, not only voltage is important, but also instantaneous maximum discharge rate and current rating should be considered.
Of course, the better the performance, the greater the weight and size, and the flight time is determined by the weight, so it is important to select the optimal battery. 
There are many things to deal with about batteries, so we will deal with them again in the battery category later.

헬기의 전체적인 외형 사진

본격적으로 사용한 부품에 대해 소개하겠다.

 

Let me introduce the parts used in earnest.

 

기자재 상세 소개

1. 스콜피온 트리버너스 II 14-300A

스콜피온 트리버너스 II 14-300A

 

변속기로는 스콜피온-트리버너스 II 300A급을 사용했다. 헬기의 무게도 굉장하고 특히 3D 비행을 할 때 사용되는 전류량이 어마무시할 것으로 예상된다. 그로 인한 발열 문제에 대비하여 쿨링팬 또한 장착하였다.

변속기의 국내판매가격은 현시점 기준 838,000원이며 굉장히 고가의 변속기이다.

엄청난 전류를 감당하는 ESC임을 표현하듯 Wire의 두께도 엄청나다. AWG10 Wire가 사용되었는데 전류가 많이 흐를수록 Wire의 두께는 두꺼워지는 것이 당연한 이야기이다.

AWG는 (America Wire Gauge)의 약자로 추후에 자세히 다루도록 하겠다.

변속기 세팅 방법 또한 ESC 카테고리에서 추후에 자세히 다루도록 하겠다.

 

As the transmission, a Scorpion-Triverners II 300A class was used. The weight of the helicopter is great, and the amount of current used especially during 3D flight is expected to be enormous. In preparation for the resulting heat generation problem, a cooling fan was also installed.
The domestic sales price of the transmission is 838,000 won as of now, and it is a very expensive transmission.
The thickness of the wire is enormous, as expressed by ESC that can handle tremendous current. AWG10 Wire was used, and it is natural that the thickness of the wire gets thicker as more current flows.
AWG stands for (America Wire Gauge) and will be covered in detail later.
Transmission setting methods will also be covered in detail later in the ESC category.

 

 

2.TENGU 4530HT/525KV(12-14S, 6X35)

TENGU 4530HT/525KV(12-14S, 6X35)

 

위의 모터는 메인 블레이드 모터로 TENGU 4530HT/525KV 모터이다. 여기서 KV란 BLDC 모터의 회전수를 나타내는데 525KV는 1V당 525회전을 한다는 의미이다. 즉 RPM의 개념과 함께 접목시킬 수 있는데 일반적으로 대형헬기의 경우 44.4V가 사용되므로 44.4 X 525 =23,310바퀴 회전을 의미한다. 모터의 사양과 선택방법, 동작 방식에 대해서는 Motor 카테고리에서 추후에 자세히 다루도록 하겠다.

판매가격은 현시점 기준 461,000원이다.

 

The motor above is the main blade motor, TENGU 4530HT/525KV motor. Here, KV represents the rotation speed of the BLDC motor, where 525KV means 525 rotations per 1V. That is, it can be combined with the concept of RPM, which means 44.4 X 525 = 23,310 rotations since 44.4V is generally used for large helicopters. The motor specification, selection method, and operation method will be discussed in detail later in the Motor category.
The selling price is 461,000 won as of now.

 

3. 메인서보, 테일서보 (HSB-9360TH BLDC ULTRA SPEED SERVO , HG100 BRUSHLESS Tail Servo)

HSB-9360TH BLDC ULTRA SPEED SERVO
HG100 BRUSHLESS Tail Servo

 

HSB-9360TH BLDC ULTRA SPEED SERVO의 경우 BLDC Servo로 전압에 따라 Torque와  Speed에 약간의 차이가 존재한다.

HG100 BRUSHLESS Tail Servo의 경우 마찬가지로 BLDC Servo로 전압에 따라 Torque와  Speed에 약간의 차이가 존재한다. 동작 주기나 제어 방법에 대해서는 추후에 Motor 카테고리에서 더 자세히 다루도록 하겠다.  고블린 메버릭에는 HSB-9360TH BLDC ULTRA SPEED SERVO가 3개 필요하고 HG100 BRUSHLESS Tail Servo는 1개 필요하다. 각각의 모터 가격은 HSB-9360TH BLDC ULTRA SPEED SERVO의 경우 현시점 기준 237,600원이며 HG100 BRUSHLESS Tail Servo의 경우 현시점 기준 179,000원이다.

 

In the case of HSB-9360TH BLDC ULTRA SPEED SERVO, there are slight differences in Torque and Speed depending on the voltage with BLDC Servo.
As in the case of HG100 BRUSHLESS Tail Servo, there is a slight difference between Torque and Speed depending on the voltage with BLDC Servo. The operating cycle and control method will be covered in more detail in the Motor category later. Goblin Meverick requires 3 HSB-9360TH BLDC ULTRA SPEED SERVO and 1 HG100 BRUSHLESS Tail Servo. The price of each motor is 237,600 won based on the present time for the HSB-9360TH BLDC ULTRA SPEED SERVO and 179,000 won based on the present time for the HG100 BRUSHLESS Tail Servo.

 

4. 자이로센서 (FLY WING H1-Heli)

 

자이로센서 (FLY WING H1-Heli)

 

위의 자이로는 Flywing에서 제작한 H-1 헬기용 자이로이다. 정확히 말하면 Auto-Pilot 시스템인데 GPS기반으로 중심을 잡아주며 자동으로 호버링이 가능하다. 특히 배면 호버링, 자동 코스 비행이 가능하다.

조종자의 숙련도에 따라 난이도 조절이 가능하며 가격은 현시점 국내 판매기준 255,000원이다.

자세한 사양 및 세팅 방법은 추후 자이로 카테고리에서 자세히 다루도록 하겠다.

 

The above gyro is for H-1 helicopter manufactured by Flywing. To be precise, it is an Auto-Pilot system that focuses on GPS and enables automatic hovering. In particular, rear hovering and automatic course flight are possible.
The difficulty level can be adjusted according to the skill level of the pilot, and the price is currently 255,000 won based on domestic sales.
Detailed specifications and setting methods will be covered in detail in the gyro category later.

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