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mainaX Lipo 6S 5800mAh 22.8V, 100C (고블린 메버릭 800 기체 사용) 본문
mainaX Lipo 6S 5800mAh 22.8V, 100C (고블린 메버릭 800 기체 사용)
Jerry_Lee_99 2024. 1. 14. 02:10
보스알씨에서 mainaX Lipo 6S 5800mAh 22.8V, 100C 급 배터리를 구매하였습니다.
MANIAX 공식 홈페이지에 접속해 보니 굉장히 많은 종류의 배터리를 판매하고 있었고 등급에 따라 색깔로 구분을 하고 있는 것처럼 보였습니다.
한 가지 의문은 공식홈페이지에서는 위의 사양의 배터리를 판매하지 않는데 보스알씨 사장님께서는 어떻게 공수하셨는지 대단하십니다. 보스알씨에서 배터리를 구입하니 사장님께서 직접 출고 전 배터리 전압 레벨과 충전 주의사항에 대해 카톡으로 보내주셨습니다.
I bought a mainaX Lipo 6S 5800mAh 22.8V, 100C battery from BosRC.
When I went to the official website of MANIAX, it seemed that they were selling a lot of different types of batteries and classified them by color according to their grades.
One question is that the official website does not sell batteries with the above specifications, but Boss R is amazing how you delivered them. When I bought the battery from Boss R, the boss sent me a message about the battery voltage level and charging precautions before shipping.
배터리 스펙은 다음과 같습니다.
Battery Specification
Capacity : 5800mAh
Voltage : 22.8V
Max Continuous Discharge : 100C
Max Burst Discharge : 200C
Weight : 810g
Dimension : 50mm x 48mm x 155mm
Max Burst Charge 개념은 아래 링크에서 확인할 수 있습니다.
https://jerry-rc.tistory.com/11
보스알씨 구매링크
https://bossrc.co.kr/product/maniax-lihv-6s-5800mah-228v-100c/5838/category/50/display/1/
https://www.maniax-power.eu/index.php?lang=1&
고블린 메버릭 800 기체 매뉴얼에서는 배터리 추천 사양으로 12S 5500mAh 급을 제시하고 있었으며 기체 크기와 비행목적을 고려하였을 때 높은 방전율이 필요할 것으로 예상되어 100C 사양을 선택하였으며 저는 6셀 배터리 2개를 직렬로 연결하여 12셀 배터리를 제작하였습니다.
The Goblin Meberick 800 aircraft manual suggested a 12S 5500mAh level as a battery recommendation, and considering the size of the aircraft and the purpose of the flight, I chose the 100C specification because I expected a high discharge rate. I made a 12-cell battery by connecting two 6-cell batteries in series.
높은 방전률과 높은 전류레이팅에 따라 와이어는 AWG8 라인의 두꺼운 와이어로 구성되어 있었으며 출고 시 기본 단자는 XT90으로 이루어져 있었습니다.
6셀 배터리 2개를 직렬로 연결해야 했기 때문에 똑같이 AWG 8번과 XT90 단자를 사용하여 직렬 커넥터를 제작하였고 직렬로 연결하였습니다.
Due to the high discharge rate and high current rating, the wire consisted of thick wire from AWG8 line, and the factory default terminal was XT90.
Since two 6-cell batteries had to be connected in series, we built a serial connector using AWG 8 and XT90 terminals and connected them in series.
직렬연결 후 배터리 전압을 측정하였더니 49.13V가 출력됩니다.
The battery voltage is measured after serial connection, and 49.13V is output.
1번 배터리는 출고 그대로의 전압을 나타내고 2번 배터리는 리포배터리 충전기를 이용하여 완충하였을 때의 전압입니다.
완충 시 25.18V 출력이며 1 셀당 최대 충전 시 4.2V까지 충전되는 것을 확인할 수 있습니다.
고블린 메버릭 800의 경우 기체가 워낙 거대하다 보니 배터리는 충분히 여유롭게 들어가고 캐노피도 문제없이 잘 닫힙니다. 배터리 포함 기체의 무게는 6.3kg으로 7kg 이하이므로 헬기 3종 면허로도 구동할 수 있습니다.
Battery 1 represents the voltage as it is shipped, and battery 2 represents the voltage when it is fully charged using a lipo battery charger.
It has a 25.18V output when fully charged and can be seen to charge up to 4.2V per cell.
In the case of the Goblin Meberick 800, the airframe is so huge that the battery is sufficiently relaxed and the canopy closes well without any problems. The weight of the airframe including the battery is 6.3kg, less than 7kg, so it can be driven with a license for three helicopters.
비행 전 배터리 길들이기 작업을 충분히 진행하고 비행 테스트 해보려고 합니다.
이 녀석의 배터리 능력은 어떨지 기대가 됩니다.
I would like to fully proceed with battery taming work before flight and test the flight.
I'm looking forward to what this guy's battery capability will be like.